Architektúra

Budovy, ktoré zmenili tvár Bratislavy

Približný čas čítania: 7 minút

Bratislava, naše hlavné mesto, označované aj ako krásavica na Dunaji sa môže pýšiť nielen bohatou históriou,  ale aj nemenej zaujímavou súčasnosťou.

Mesto, ktoré je centrom najdynamickejšie sa rozvíjajúceho regiónu v strednej Európe totiž nezaspalo na vavrínoch a mení sa jej obyvateľom rovno pred očami. Či k lepšiemu to je asi vec každého vkusu, avšak jedno je isté, Bratislava mení svoju tvár a je na nás z ktorého uhľa pohľadu bude pre nás najkrajšia.

Ak máte chvíľku, poďme si spolu spraviť krátku virtuálnu prehliadku tými najvýraznejšími dominantami, ktoré formujú novú modernú identitu hlavného mesta.

Začnime na najikonickejšej stavbe (hneď po Bratislavskom hrade)… Vyhliadková veža UFO

Áno, pre vás asi nič nové, ale určite uznáte, že táto budova na našej virtuálnej prehliadke nesmie chýbať. Veď, originálna veža, ktorej nezvyčajný tvar pripomína mimozemské teleso (lietajúci tanier) priniesla Bratislave celosvetovú slávu, keď bola zaradená do zoznamu “Svetovej federácie veľkolepých veží“ (World Federation of Great Towers). Jej výstavba trvala pozoruhodných 6 rokov.

Nielen vyhliadka, ale aj most samotný opodstatnene patria medzi klenoty slovenskej architektúry. Keď sa v roku 1967 začal stavať most, bol jediný svojho druhu na Slovensku a druhý na celom svete.  V roku 2001 bol most dokonca vyhlásený za  stavbu storočia a to už je veru niečo.

Na vyhliadkovú vežu do výšky 95 metrov sa výťahom dostanete za 45 sekúnd. Panorámu hlavného mesta budete mať ako na dlani. Pri priaznivom počasí na vás dokonca čaká dohľad až do neuveriteľných 100 kilometrov.

Ak by ste po čase vyhladli, môžete sa zastaviť v reštaurácii (alebo sa osviežte v niektorom z dvoch barov), ktoré  sa nachádzajú priamo v kupole vyhliadkovej veže.Z nábrežia sa sem dostanete výťahom pre 10 osôb v jednom pylóne alebo núdzovým schodiskom po 430 schodoch v druhom stĺpe. V letných mesiacoch si viete vychutnať pohľad na pulzujúce mesto aj z Pláži pod UFO-om.

Obrátená pyramída (Slovenský rozhlas)

Ďalšia ikonická budova, ktorá je v hľadáčiku nejedného turistu. Táto architektonická dominanta Bratislavy, bola postavená v čase, keď umenie ovládal socialistický realizmus.

Na Slovensku bol rozhlas prakticky prvou oceľovou budovou. Toto prvenstvo však so sebou prinieslo niekoľko výziev. Keďže stavitelia neboli na prácu s oceľovou konštrukciou zvyknutí a kontakty so svetovým vývojom boli vlažné, učili sa na vlastných chybách.

Avšak nie všetky pôvodné zámery autorov (Svetka, Ďurkoviča a Kisslinga) sa dočkali uskutočnenia. Architekti plánovali využitie terás a bezprostredného okolia budovy rozhlasu v prospech kultúrneho života, zamýšľali tiež ďalšie stavby. Navrhnutý komplex rozhlasového centra sa nemal uzatvárať do seba. Spomedzi uvažovaných okolitých budov mal byť rozhlas, ako dnes vidíme sám osebe dosť vysoký, iba drobnou stavbou. Vízia veľkej modernizácie tejto časti mesta tak stála na staršej myšlienke, podľa ktorej sa mala tadiaľ tiahnuť chýbajúca okružná mestská komunikácia obkolesujúca centrálnu mestskú oblasť. Len pre zaujímavosť, v čase, keď Slovenský rozhlas vznikal, bola Mýtna ulica takmer periférnou časťou Bratislavy.

Obrátená pyramída Slovenského rozhlasu patrí od roku 1983 definitívne medzi ikony hlavného mesta a obdobne ako Nový most, aj budova rozhlasu sa dočkala svojho architektonického uznania. Je nositeľkou titulu Stavba storočia na Slovensku v kategórii Spoločenské stavby a v  decembri 2017 bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku. To je už slušná základňa ocenení.

Vedeli ste, že okrem priestrannej koncertnej siene a dobre vybavených nahrávacích štúdií, tu nájdete aj jeden z najväčších organov na Slovensku?!

Motýli dom (Hotel Galéria)

Keď je reč o budovách, ktoré zmenili tvár Bratislavy, každému ako prvé napadne niečo iné. Nemusia to byť len architektonicky zložité a nákladné stavby, ktoré sa predháňajú v tom, ktorá je vyššia a prestížnejšia. Ide skôr o to či má schopnosť zaujať či je niečím výnimočná a najmä, ako dokáže ovplyvniť atmosféru daného miesta.

Motýlí dom, hotel na Jaskovom rade v Bratislave, nenecháva žiadneho okoloidúceho ľahostajným, to je nepopierateľný fakt.  Jednoducho, buď jeho identitu milujete, alebo nad ňou krútite hlavou. Hotel Galéria nájdete priamo nad Hlavnou železničnou stanicou v Bratislave, v jej bezprostrednej blízkosti a určite ho neminiete. Spája v sebe hneď niekoľko architektonických štýlov a hýri najrôznejšími farbami, preto aj ten zaužívaný prívlastok – Motýlí dom.

Čo je nepopierateľné, hotel je svojím nápadným rozprávkovým vzhľadom a avantgardným architektonickým riešením súčasnou  raritou ­Bratislavy, ktorú si takmer žiaden turista nenechá ujsť.  Je dokonca zaradený v zozname najunikátnejších stavieb sveta! Súčasťou hotela je aj výtvarná kaviareň, kde si viete príjemne posedieť pri šálke kávy alebo čaju.

Eurovea City ( Eurovea I.+II.)

Eurovea – za posledné roky jedno z najnavštevovanejších a najobľúbenejších miest v Bratislave. Okrem funkcie nákupného centra a služieb sa stala miestom stretávania, konania kultúrnych akcií a najmä priestorom, v ktorom (nielen) Bratislavčania radi trávia svoj voľný čas.

Je súčasťou modernej mestskej štvrte, ktorá sa nachádza v jedinečnej nábrežnej lokalite v priamom susedstve historického centra Bratislavy. Čo je dobré a obľúbené treba nielen zachovať ale aj rozvíjať. To sa v súčasnosti deje na plné obrátky aj v prípade tohto  projektu. Eurovea I. sa vo veľmi blízkej dobe dočká svojej “sestry“ Eurovea II., čím hlavné mesto získa ešte modernejšiu  a komplexnejšiu nábrežnú štvrť s názvom Eurovea City.

Developer oficiálne odprezentoval druhú fázu výstavby a tá je vskutku veľkolepá. Dominovať jej bude prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower (s výškou 168 metrov), ktorý spolu s ďalšími unikátnymi architektonickými dielami v spojení s humánnym urbanizmom španielskej architektky Beth Galí definitívne zmení pohľad na Bratislavu. Súčasťou celkovej dopravnej koncepcie v zóne je aj návrh developera vybudovať nový centrálny električkový okruh, ktorý okrem zlepšenia prevádzkových podmienok súčasných tratí  umožní aj prepojenie najväčších mestských častí Ružinov a Petržalka.

Projekt Eurovea 2 disponuje vydaným územným rozhodnutím v rozsahu 6 stavebných objektov, vrátane spomínanej výškovej obytnej budovy EUROVEA TOWER a ďalej pokračuje v územnom konaní a získavaní povolení na ďalšie časti a objekty. Smerom k Eurovei sa rozšíri aj Klingerka.

Predpokladaný termín dokončenia Eurovea 2 kancelárií a bytov nad nákupným centrom, je v roku 2021. Prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower plánuje investor dokončiť v roku 2022.

Projekt Nové Nivy

Síce to tak momentálne nevyzerá, ale po takmer 40 rokoch naberá okolie Mlynských Nív nový atraktívny charakter. Projekt, ktorý hlavnému mestu prinesie okrem novej autobusovej stanice aj niekoľko ďalších skvelých realizácii, má našliapnuté naozaj vysoko.

Srdcom novej štvrte sa už čoskoro stane nová autobusová stanica, ktorá spoločne s projektmi Twin City a Twin City Tower, administratívnou vežou Nivy Tower a priestranným bulvárom, vytvoria základ pre modernú, bezpečnú a komfortnú mestskú štvrť. Viete si asi  predstaviť, že premeniť rokmi poznačenú ulicu na moderný bulvár z tohto storočia nie je žiadna hračka (napríklad rozvody a potrubia sú ešte z čias Márie Terézie).

Mlynské nivy sa menia. Menia sa na nadčasový bulvár s dôrazom na chodcov či cyklistov, no takisto nezabúdajú ani na dopravné riešenia. K novým chodníkom či cyklotrasám pribudne v každom smere nový jazdný pruh a pribudne aj dôležitý podzemný kruhový objazd. Ten vznikne v strede ulice a pôjde o úplne prvú podzemnú križovatku na Slovensku. Sme za, keďže sa tým odľahčí premávka a na povrchu tak ostane viac miesta pre zeleň, lavičky a priestor pre chodcov a cyklistov. Na Nivách dohromady pribudne až 154 stromov a hneď niekoľko zelených striech.

Po dokončení rekonštrukcie sa tak mestu odovzdá kompletne nová ulica s revitalizovaným okolím.

Výstavba komplexu je realizovaná v dvoch fázach, potrvá dokopy približne 5 rokov a prinesie zóne Nové Nivy prirodzené centrum s námestím. Dominantou projektu sa stane veža situovaná priamo na rohu Mlynských Nív a Košickej ulice. Dokončenie jednotlivých budov projektu je plánované v priebehu rokov 2020 – 2023.

Oči verejnosti sa ale asi najviac upierajú práve na hlavnú autobusovú stanicu, ktorú si cestujúci isto zaslúžia. Veď uznajte, je to predsa často prvý kontakt s mestom a aj jeho vizitka.

Kombinácia nákupného centra s autobusovou stanicou a tržnicou tu spolu vytvoria ideálne podmienky nielen pre cestujúcich ale aj pre biznis. Otvorenie novej autobusovej Stanice Nivy je plánované na rok 2020 a my sa už nevieme dočkať. Vy ste na tom rovnako?

Twin City

 

Najnovší prírastok do vznikajúceho bratislavského downtownu, ktorý zároveň patrí k tým výraznejším.

Nová biznis štvrť s budovami Twin city a Twin city Tower, ktorá vyrástla v centre Bratislavy, na mieste bývalej industriálnej zóny a továrne na káble, patrí medzi tie projekty, ktoré svojim rozsahom a architektonickým prevedením určujú charakter a smerovanie mesta.

Názov projektu vychádza z jeho pozície na hranici Starého Mesta. Prepája historické centrum Bratislavy s modernou kancelárskou štvrťou. Architektúra budov reaguje na blízkosť historického centra, ktoré je charakteristické domami tvoriacimi mestské bloky a aj na industriálnu históriu zóny  svojou tehlovou fasádou a medenými panelmi, pripomínajúce niekdajšie továrne na káble z prelomu 18-teho a 19-teho storočia.

Prvé tri administratívne budovy komplexu Twin City s označeniami A, B a C, boli dokončené v roku 2017. O dva roky neskôr bola dokončená 92-metrová výšková budova Twin City Tower. Twin City s celkovou prenajímateľnou plochou viac ako 60 000 metrov štvorcových kancelárií a služieb je preto bez pochýb jedným z najväčších kancelárskych komplexov v Bratislave.

Sky Park 

Rezidenčný projekt SKY PARK prináša do hlavného mesta ďalšiu svetovú architektúru. Za jeho prepracovaným návrhom stojí ikona svetovej architektúry – Zaha Hadid (+ 2 ďalšie prestížne ateliéry).

Okrem troch rezidenčných veží a jednej administratívnej budovy, je súčasťou projektu Sky park aj rozľahlý park prístupný verejnosti. Jeho rozloha prekročí 20-tisíc štvorcových metrov  (niektoré zdroje uvádzajú až 30) a developer ho plánuje dať do užívania s dokončením prvej fázy projektu v polovicu roku 2020. Súčasťou parku bude bežecký chodník, rôzne športoviská, veľké detské ihrisko s prírodnými prvkami, výbeh pre psov, vodné plochy, malé kaviarne a obchodíky.

Okrem toho sa zrekonštruuje sa plášť pamiatkovo chránenej Jurkovičovej teplárne. Jej využitie ešte nie je definitívne určené, mala by však mať čiastočne verejnú funkciu.

Na záver ešte jedna plánovaná (začiatok neznámy) výstavba…. Nové Lido  

O tomto zaujímavom projekte, ktorý má za cieľ rozšíriť centrum Bratislavy aj na pravý breh Dunaja, zatiaľ len takto okrajovo, nakoľko  schvaľovací proces nie je zatiaľ ukončený.

Lido bol kedysi symbol využívania Dunaja pre rekreáciu a stretávanie sa Bratislavčanov vo voľnom čase. Názvom Nové Lido pre celý rozvojový priestor na pravom brehu Dunaja autori nadviazali na identitu tohto miesta.

Na nábreží v bratislavskej mestskej časti Petržalka medzi mostom Apollo, mostom SNP a Starým mostom. plánuje developer postaviť novú mestskú štvrť. Projekt počíta s vytvorením systému verejných priestorov, súčasťou majú byť aj nábrežný park s mestskou plážou, centrálny park a office park. Súčasťou projektu je aj navrhovaný peší most, ktorý má spájať hlavné verejné priestory Nového Lida so súčasnými námestím M. R. Štefánika v zóne Eurovea City na ľavom brehu Dunaja.

Ktorý projekt z našej virtuálnej prehliadky sa vám najviac pozdáva?